Lyssnar du på dina känslor?

Välkommen till en känsloskola i fem delar där jag berättar om några av våra grundläggande känslor och deras funktioner. Varje onsdag fem veckor framöver kommer du få lära dig mer om några av våra grundkänslor; ilska, sorg, skam, rädsla och glädje.


arg

Bild pixabay.

Har du någongång varit arg? Ja, det är klart att du har! Om vi exempelvis tittar närmare på det senaste tillfället du upplevde ilska, har du koll på vad känslan ville säga dig där och då?

Vad många inte tänker på är att våra känslor kommer med ett budskap och vill säga oss något (och det bästa för oss är faktiskt att lyssna). För vi blir sällan arga helt utan anledning eller hur? Nej, ofta blir vi arga när vi blir trampade på tårna och då vill känslan arg att du ska försvara dig, säga ifrån.

Jag möter ibland klienter som inte vill känna ilska eller som tror att det är en förbjuden känsla man inte får visa upp, men jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Den är nödvändig! Vi måste få försvara oss, sätta gränser, hindra andra från att köra över oss.

För vad händer om vi aldrig lyssnar på känslan, om du känner den i hela kroppen men inte uttrycker den? Du kanske sväljer känslan, trycker ner den i maggropen och bjuder på ett leende.

Hur tror du att det påverkar dig, din kropp, ditt psyke? Hur tror du att det påverkar din omgivning?

Vi har rätt till att uttrycka ilska, men självklart inte på vilket sätt som helst, vi får ju inte skada och helst inte såra andra. Men att säga nej, stopp, jag vill inte, eller uttrycka vad du tycker är orättvist eller fel osv. Det är helt okej.

Har du tänkt på att vi människor är ganska duktiga på att avläsa när andra personer är arga. Även om de inte säger något kan vi se det i deras ansikte eller deras kroppsspråk, varför är det så tror du?

Givetvis för att vi ska kunna försvara oss, fly eller fäkta.

Så för att sammanfatta:

llska uppstår ofta när du upplever dig sårad, kränkt, hotad och känslan uppstår då den vill att du ska försvara dig. Ilska höjer vår hjärtfrekvens och vårt blodtryck. Ofta känner du en “styrka” i kroppen när du känner ilska vars syfte är att hjälpa dig fly eller fäkta. Att undertrycka ilska sägs kunna ge upphov till vissa sjukdomar, eller till psykisk ohälsa. Det finns också en risk att det “rinner över” när man håller inne sin ilska och inte vill/vågar stå upp för sig själv.

Nästa gång du är arg, reflektera över hur det känns i din kropp. Reflektera vad känslan arg vill att du ska göra (vill du slåss, skrika, gråta, gömma dig?). Reflektera sedan över vad du faktiskt gör eller vad du skulle kunna göra för att uttrycka ilska på ett bättre sätt. Eller om någon i din omgivning är arg, reflektera över vad det väcker för känslor och beteenden hos dig.

Behöver du hjälp med din ilska? Tveka inte att kontakta mig!

5 anledningar till att bör du skaffa en diffuser

Blunda och dröm dig bort. Du känner doften av skog och kan nästan känna mossan under dina fötter. Mmmm.  För att nästa dag testa en ny doft och känna den uppiggande doften av rosmarin och citron, så kraftig att du nästan känner smaken i din mun. Sommar, sol och ny energi.


Ok, om jag bara hade fått välja en enda produkt från min “self care store” så hade det varit en aromadiffuser.  (Om jag inte redan hade någon vill säga, vilket jag har, typ en i varje rum.) Varför? Jo det ska jag berätta för dig.

Det är inte bara för att få en god doft i mitt hem och att det ger mig en myskänsla. Jag tycker också att doften gör mig lugn och mer närvarande. För mig blir det en påminnelse om att stanna upp, andas. I diffusern använder du eteriska oljor vilket det finns en uppsjö av. Variationen är oändlig. Du kan blanda ihop egna dofter efter tycke och smak eller köpa färdiga blandningar. I mitt vardagsrum väljer jag ofta träiga, lugnande dofter, i köket uppiggande så som mint eller citron, och i sovrummet lugnande så som lavendel.

Jag tycker också att det är härligt att ha på diffusern när man städar, den hjälper till att ge hemmet en ren känsla och för mig som har djur har den också kommit väl till användning för att täcka andra mindre behagliga dofter efter att det hänt en olycka. En diffuser kan stå för sig själv, du behöver inte vakta den eller ens vara i samma rum, när vattnet tar slut, stannar diffusern av sig själv. Det är en fördel tycker jag som har både katt och hund och inte kan lämna rummet med levande ljus. Diffusern kan stillsamt stå på hela dagen och gör sitt jobb tyst i bakgrunden. Fördelen med just denna diffuser är att den är tyst, liten och nätt. Den får plats i varje hem.

5 anledningar till att bör du skaffa en diffuser:

  • Hemmet doftar gott.
  • Doften ger hemmet en mysig känsla.
  • Dofterna kan hjälpa dig komma ner i varv, sova, bli pigg eller fokuserad.
  • De eteriska oljorna har välgörande effekter på dig och du kan välja doft efter humör och tycke.
  • Perfekt att använda för att täcka andra dofter så som mat-os, eller använda i samma rum som din kattlåda eller ditt eget badrum.

Sugen på att skaffa en diffuser? Du hittar dem här, passa på, endast tre stycken kvar i lager!

Tror du på dina tankar?

Tror du på dina tankar?

Tror du på dina tankar?

Hur låter du när du pratar med dig själv?

De flesta av mina klienter har svårt att svara på den frågan och om svaret blir samma för dig, dvs jag vet inte, så får du i hemuppgift av mig att lyssna på dina egna tankar.

För sanning nr 1 är att du kommer att tror på allt du säger till dig själv om du bara gör det tillräckligt regelbundet.

Sanning nr 2 är att du kommer att leta efter händelser/situationer som stärker din tro.

Och sanning nr 3 är att det sedan fortsätter i en ond cirkel.

Så hur låter dina tankar?

-jag är oälskad
-ingen bryr sig om mig
-jag är osmart
-jag är oattraktiv osv osv

Fråga dig själv om dessa tankar gör ditt liv bättre. Inte? Nej, påbörja då arbetet med att bryta dem!

Många låter denna felaktiga tanke bli rubriken i sitt liv, man låter sig omedvetet styras av den varken man vill eller inte och kopierar in den i varje dag, även dem som egentligen varit bra.

Jag vill därför påminna dig om att tankar är tankar, inte sanningar. Vi kan tänka exakt vad som helst om både oss själva och andra. Det betyder för den sakens skull inte att det är sant.

Sårbar o superstark

Sårbar och superstark

Sårbar och superstark

Vissa personer, sånna som du. Har det så enkelt. Allt bara faller på plats av sig själv.

Är det så, frågar jag.

Ja, svarar han bestämt utan att se mig i ögonen.

Så mitt liv har bara fallit på plats av sig själv. Jag har inte behövt att kämpa för något, fortsätter jag.

Nej, precis. Så ser det ut i alla fall, svarar han.

Ja så ser det ut.

Det blir tyst en stund.

Vad säger du om jag berättar att jag precis som du just nu också har brottats med depression och självmordstankar när jag var ung. Men att jag valde att fortsätta mitt liv, att kämpa. Att anledningen till att jag sitter här är för att jag INTE gett upp.

Han tittar på mig med stora ögon.

Och jag tillåter inte dig att ge upp, fortsätter jag. För det sitter en styrka i den där smärtan, även om det inte känns så just nu.

Han börjar gråta.

Det syns inte på dig, säger han.

Nej det är det som är grejen. Psykisk ohälsa syns inte utanpå, men det känns, inuti.

Det är sällan jag delar med mig av min bakgrund för terapirummet är ditt, inte mitt. Men i vissa situationer där det verkligen behövs använder jag allt det där jag inte är stolt över som en slags superstyrka och som ett bevis på att jag är precis lika söndrig och sårbar som du.

Tack viskar han, tack för att du berättar.

När vi lämnar rummet är vi båda fyllda av tacksamhet, men också av sårbarhet. För det är så det är att vara människa. Oavsett vilken stol man sitter i ❤︎

Vill du ha tips, ideér och erbjudanden?

I min “self care club” får du tips och erbjudanden om hur du bäst kan ta hand om dig och din hälsa. Min self care club är min inre krets, min största och trognaste följarskara. Därför kommer du vara en av dem som kommer stå mig närmast hjärtat. Jag delar med mig av skrivövningar, live-terapi och hälsosamma recept för självkärlek och självkänsla.

Du är självklart också den första till att bli inbjuden till event, föreläsningar & workshops, och självklart den som får veta vad som kommer in i min fantastiska self care store. Så don´t be a stranger. Kom med i gänget så bjuder jag dig på en virtuell kram.

Jaaaaaa, jag vill vara med!!!

* indicates required


Jag beundrar dig

Du darrar på rösten när du ringer, ber om hjälp, förklarar din situation.

Jag villa att du ska veta att jag förstår hur svårt det är bara att ta det där steget, oavsett hur det går sen.

Att bara lyfta luren, säga sina problem högt, gör att de plötsligen blir verkliga…

och kanske startar rädslan där.

För en del kommer det som ett slag i magen och jag märker att de vill ta tillbaka allt de just har sagt.

Jag beundrar dig för att du lyfter luren. Alltid.

Du darrar på rösten när du ringer och avbokar.

Jag vill att du ska veta att jag förstår din situation, att jag vet hur svårt det är.

Att det ibland är lättare att backa än att gå framåt…

och kanske minskar rädslan där.

För en del är det lättare att lägga locket på än att blotta det som finns under.

Men jag vill att du ska veta att jag beundrar dig när du lyfter luren.

Alltid!

 

Din anknytning påverkar dig

Visste du att din anknytning påverkar dig (och kan skapa problem) i ditt liv? Hur vi knyter an som barn, påverkar våra relationer som vuxna. Som barn lär vi oss hur vi ska relatera till vår omgivning, och detta blir sedan ett mönster som ingen annan än du själv kan bryta. Anknytningsmönstret utvecklas särskilt under de första två levnadsåren, men befästs eller förändras av erfarenheter under hela uppväxten. Även om mönstret har blivit relativt beständigt i vuxen ålder är det fortfarande möjligt att förändra. Enkelt förklarat kan man kategorisera det så här:

Trygg anknytning

Trygga barn litar på sina föräldrar och har därför ofta lätt för att komma nära andra människor. En tryggt anknuten person har haft föräldrar som funnits där för barnet och har som har kunnat ge barnet både frihet och trygghet med en förtroendeingivande hand. En tryggt anknuten person trivs med andra, men också i sitt eget sällskap och har lätt för att fungera i långvariga relationer. Personen har lätt för att ge andra sitt förtroende och litar på att personer kommer att finnas där för honom/henne.

Otrygg undvikande anknytning

Barn med otryggt undvikande anknytningsmönster har blivit avisade och bortstötta när de behövt hjälp. Därför lär sig dessa barn tidigt att inte söka närhet utan att istället klara sig själv. En otryggt anknuten person kan verka självständigt och välfungerande men flyr ofta relationer när det blir ett problem och kan ha svårt att behålla vänner eller ha längre kärleksförhållanden. Personerna fungerar bra i ytliga relationer men håller ofta en distans till andra och kan vara svåra att komma in på livet. Dom har lätt för att dra sig undan när de upplever krav på närhet och  “tänker mer än känner”.

Otrygg ambivalent anknytning

Ett barn med otryggt ambivalent anknytningsmönster bär med sig erfarenheter av att ibland bli omhändertagna och ibland avvisade när de söker hjälp och tröst. Osäkerheten gör ofta att dessa människor känner separationsångest och rädsla. Personerna blir i stor utsträckning känslostyrda och i nära relationer kan de ofta skrämma iväg människor med sin starka önskan om närhet. En del otryggt ambivalenta är så rädda att bli övergivna att de istället undviker nära relationer.

Otrygg desorganiserad anknytning

Detta anknytningsmönster utvecklas ofta hos barn som växer upp med fysisk eller psykisk misshandel, eller har föräldrar med svåra upplevelser från sin barndom och som därför inte kan tolka sitt barns signaler på rätt sätt. Föräldern kanske bli arg eller rädd när barnet gråter vilket kan leda till att barnet upplever föräldern som skrämmande, men ändå behöver barnet knyta an. Detta leder ofta till svåra relationsstörningar även i vuxen ålder.

Hur bryter jag mitt mönster?

Först måste du bli medveten. Läs på om ditt anknytningsmönster och undersök hur och i vilka relationer det påverkar dig. Reflektera sedan över ditt eget beteende i dessa relationer, vad är det DU gör som ställer till det? Om du verkligen vill förändra dig är det dags att vara ärlig, både mot dig själv och andra. Berätta för någon om ditt arbete med dig själv. Sök hjälp, vägledning och stöd. Börja med en relation du vill förändra och sätt små mål och försök nu att göra annorlunda än mot vad du brukar. Om du som otrygg undvikande inte ringer och skickar det där sms:et för att du inte vill vara jobbig -skicka det. Om du som otrygg ambivalent vill skicka det där sms:et och berätta hur besviken du är -låt bli. Ofta handlar det om att göra motsatsen till det du brukar göra. Reflektera över dina känslor och ditt beteende och ge inte upp. Kom ihåg att det tar tid att förändra ett beteende, någots som byggts upp under 40 år bryts inte ner på en dag. Och blir det för svårt…sök hjälp ❤︎

Lycka till!

När sårbarheten kommer fram

Tror du att jag tycker om dig, frågar jag.

Stämningen hade kunnat bli spänd, du hade kunnat skratta eller skämta bort det men istället svarar du; ja, jag tror att du gör det. Vi är tysta en stund. Hur känns det, fortsätter jag. Du faller i tårar och försöker sedan sudda ut orden du sade med förklaringar om hur annorlunda, okompetent och hur dåliga människa du är.

Om det nu finns två människor på denna jorden som tycker om dig, varför gör dom det, frågar jag.

Tårarna ökar igen. För att jag egentligen är en snäll och fin person svarar du nästan viskande som att orden skulle gå mig förbi.

Men jag hör dem. Jag hör dig.

Ibland når man en brytpunkt i terapin, ett ögonblick som kommer göra framtiden i terapirummet annorlunda. Det är när sårbarheten visar sig och då gäller det att behandla den med mjuka fingrar.

Att inte hålla den för hårt, men inte heller släppa taget.

Jag ville lämna dig med en kram men distansen gjorde det omöjligt, istället lämnade jag dig med påminnelsen om att du ÄR en fin och snäll person, och jag hoppas att den var tillräcklig ❤︎

Bättre hälsa på 5 minuter

Det krävs inte alltid en massiv förändring för att förbättra vår hälsa, nej det kan också räcka med små. 5 minuter om dagen, varje dag gör skillnad. Testa själv!

Små enkla förändringar kan vara:

  • att skriva en tacksamhetslista, vad är du tacksam över just idag?
  • att ta en 5 minuters tyst promenad i skogen
  • att luta dig tyst emot ett träd i 5 minuter
  • att sluta ögonen, lägga händerna på din mage och andas i 5 minuter
  • att stretcha kroppen morgon/kväll
  • att ge någon en komplimang
  • att gör en “braindump” innan läggdags -skriv ner allt som finns i ditt huvud så att det är tomt när det landar på kudden
  • att skriva 5 minuter varje morgon om vad du ser fram emot under dagen
  • att göra något snällt mot dig själv (ta ett bad, krama en hund, ring en vän)
  • att göra övningen “5 saker jag älskar” i 5 minuter varje dag. Variera ämnet. Det kan tex vara fem saker jag älskar med mig själv, med min partner, med mina barn, med mitt jobb, med min hund, med min arbetskamrat, med våren osv osv.

Lycka till!