Att hjälpa dig upp

Många jag träffar är rädda för antidepressiva och säger att de vägrar testa, och absolut, jag är den första till att räcka upp handen vad gäller att försöka må bra och bli frisk utan medicin så som att tex bli hjälpt genom samtal eller fysisk aktivitet.

Ofta kan man känna en förbättring i sin depression på endast 10 samtal men när man inte gör det kan det vara värt att testa annat.

Jag ser inte medicin som en slutstation, utan mer som en livboj, en hjälp på vägen.

Den kan hjälpa dig att hålla näsan över vattenytan och ibland hjälper den dig att orka simma hela vägen till land.

Ibland träffar jag personer som befinner sig långt under vattenytan och för dem är det en omöjlighet att förstå och/eller höra vad jag säger, och det är svårt för mig att dra upp någon som befinner sig på botten och inte själv har kraften att hjälpa till.

På en och samma vecka träffade jag två deprimerade klienter som båda utryckte att livet kändes meningslöst och att de knappt såg någon anledning till att leva. Jag rekommenderade båda att gå till läkare.

Den ena kom tillbaka fyra veckor senare utan självmordstankar efter en högre dos medicin. Om det var värt det? Ja.

När den andra kom tillbaka var han fortsatt lika trött, uppgiven och ledsen, han ville inte äta medicin.

Vad ska jag göra, säger han i ett hopp att jag hade en lösning fast att han knappt orkade lyssna.

De alternativ jag visade på tavlan kändes för personen alldeles för långt bort för att kunna nå då han nästan kände lerbotten mot sina fötter. För en person som mår så dåligt kan det ibland kännas lättare att sjunka ner än att dra sig upp, och det är det som är grejen.

Det är svårt att utföra KBT när du har noll fysisk och psykisk energi.

Terapi fungerande inte för min klient. Han hade svårt att uttrycka både känslor och tankar, och en förändring även om det bara var en liten en, kändes omöjlig för honom att utföra. Han satt fast med fötterna i lerbotten och tillät inte att jag drog honom upp.

Om terapi fungerar eller ej handlar enligt mig om hur långt under vattenytan du befinner dig och hur mycket kraft du har kvar. Känner du botten med dina tår? Gå till läkare och kom sedan till mig. Känner du att näsan precis hamnat under vattenytan? Ring mig direkt.

Hjälp finns, vänta inte, och framförallt ge inte upp!

Det du önskar kan du få

Jag skulle vilja ha en axel att luta mig mot, säger hon med tårar i ögonen.

Jag nickar förstående.

Finns det ingen axel där eller handlar det mer om att du inte vågar luta dig mot den, frågar jag.

Det blir tyst.

Jag vet inte, svarar hon efter en stund.

Inte sällan är det så, att det vi önskar finns rakt framför oss,

ofta handlar det inte om att det vi önskar inte finns, utan mer om att vi har en rädsla eller oförmåga att greppa tag i det.

Vill och vågar kan ibland vara två motpoler till varandra.

Det du vill ha nära skjuter du dig i från.

För det kan faktiskt göra ont att uppfylla sina drömmar, det handlar nästa alltid om en risk.

Ibland ekonomisk, ibland känslomässig och ibland praktisk,

och oavsett vad det handlar om kan dragningskraften gå åt fel håll för att skydda dig själv.

Du tar steg bakåt när du vill fram.

Det visade sig att det fanns flera axlar runt henne, men ingen hon vågade luta sig mot.

Utveckling känns ofta obekvämt

och att luta sig mot en ny axel skulle förmodligen kännas obehagligt till en början,

men det skulle garanterat inte få dig att falla omkull.

Viktigt att påminna sig om när man väl tar klivet utanför den där komfortzonen är att obekvämheten sällan sitter i axeln du lutar dig mot,

utan i dig själv ❤︎

Vill du ha mina nyhetsbrev?

Företagsterapi

Visste du att du kan få nyhetsbrev från mig?

En gång i månaden sänder jag ut nyhetsbrev till mina följare. Jag kallar det för min ”selfcare club”, det är min inre krets, min största och trognaste följarskara. Där får du vara en av dem som står mig närmast hjärtat. Jag delar med mig av skrivövningar, nyheter och hälsosamma recept för självkärlek och självkänsla.

Du är självklart också den första till att bli inbjuden till events, föreläsningar & workshops. Så don´t be a stranger. Kom med i gänget så bjuder jag dig på en virtuell kram.

Du signar upp dig här.

Testa på terapeutiskt skrivande!

workshop skrivterapi

Workshop skrivterapi

Vill du testa på terapeutiskt skrivande?

En gång i månaden bjuder jag in till en kostnadsfri workshop i terapeutiskt skrivande. Jag delar med mig av två övningar och vi skriver tillsammans.

Datum är satt för nästa workshop. Vi träffas lördagen den 11/6 på zoom för en halvtimmes terapeutiskt skrivande. Har du varit med tidigare får du automatiskt ett mail med länk till mötet. Har du INTE varit anmäld tidigare så anmäler du dig här.

Jag hoppas att vi ses!

Tillsammans

Tillsammans

Jag har inga fasader.

När du lägger upp ditt hjärta på bordet vill jag att du ska känna att jag likväl skulle kunna blotta mitt.

För i mitt rum är vi jämställda.

Vi är allierade.

Vi arbetar tillsammans.

Jag är ingen expert.

Du är.

Även om det inte känns så.

Du kommer aldrig höra mig säga att jag kan eller att jag vet.

För jag vet inte…

mer än du.

Och jag vill aldrig att du varken ska känna eller tro

att jag är mer än du.

För hos mig är du och jag ett vi.

Vi som testar, undersöker, provpratar.

Vi gråter och skrattar.

Vi arbetar.

Tillsammans.

Jag släpper in dig i mitt hjärta precis på samma sätt som du delar ditt ❤︎

Företagsterapi

Företagsterapi

Företagsterapi

Jag har coachat människor som drömmer om att starta eget i flera år bakom kulisserna. Jag har varit mentor och rådgivare vid flertalet tillfällen och jag blir nästan varje vecka kontaktad av företagare fulla med frågor och drömmar.

Att starta och driva eget är ett stort steg. Kanske inte lika synligt för andra som för dig själv.

Det kan vara svårt för andra att följa med på din resa då den lika mycket sker på insidan som på utsidan.

Det är inte ovanligt att du ena dagen känner dig motiverad och stark, till att andra dagen ifrågasätta dig själv och din företagsidé.

Kanske vet du inte vart du ska börja, hur du ska fortsätta eller vad nästa steg är.

Det är också lätt att tappa bort sitt mod någonstans på vägen, jag vet för jag har varit där. Men med lite hjälp och stöd brukar man kunna hitta det igen.

Som företagsterapeut är jag ditt bollplank och din förändringsledare. Jag hjälper dig att se till att dina tankar och rädslor inte sätter käppar i hjulet för din dröm (för tro mig, dom kommer att försöka).

Med mig på din planhalva sätter vi regelbundet upp mål, ser till att du når dem och styr bort både hinder och rädslor. Jag är din accountability partner och cheerleader som ser till att du tar steget mot dina drömmar och hejar på längst vägen.

Behöver du  min hjälp?

Du hittar den här!

Minska din ångest med hjälp av skrivande

Minska din ångest med hjälp av skrivande

Minska din ångest med hjälp av skrivande

En dagbok används oftast för att skriva ner tankar, händelser och observationer, men visste du att du också kan använda den för att fördjupa relationen med dig själv? Dagboken kan hjälpa dig att hitta och sätta ord på tankar och känslor, den kan även hjälpa dig att få en bättre förståelse för dig själv och din situation. Forskning visar på att ett terapeutiskt skrivande kan minska både stress och ångest. Skrivandet kan hjälpa dig att få syn på dina problem, du kan med hjälpa av pennan lära dig och förstå dina triggers och se sambanden mellan händelser och dina tankar/känslor. Skrivandet ger dig också möjlighet att stötta dig själv, dvs genom positivt självprat. Du kan bli din egen bästa vän, coach, psykolog. Ok, men vart börjar jag?

Tips!

  1. Försök att skriva varje dag, några minuter räcker, men försök att få det till en mysig rutin så att du kan och vill behålla den.
  2. Gör det enkelt, köpt ett litet block du kan med dig i din väska, lägg en fin skrivbok bredvid sängen eller skriv i telefonen om det passar dig bättre. Försök att hitta ditt sätt och testa dig fram.
  3. Strunta i stavning och grammatik, skriv som att ingen skulle läsa.
  4. Skriv om det som ligger dig närmast i tankarna, vad oroar dig eller tar upp dina tankar just nu?

Mer nyfiken på att utforska skrivandet som terapi. Läs här!

Vill du testa på skrivterapi?

Vill du testa på skrivterapi?

Vill du testa på skrivterapi?

Är du nyfiken på terapeutiskt skrivande?

Välkommen på workshop onsdagen den 18/5! Vi träffas i ca 30 minuter via zoom där vi tillsammans testar på två skrivövningar. Workshopen kräver inga förkunskaper, ladda upp med penna och papper och kom som du är.

Du anmäler ditt deltagande här.

Mer info om terapeutiskt skrivande finner du här.

Kan du inte vara med vid detta tillfället? Ingen fara, nya tider kommer. Jag håller i regelbundna skrivworkshops en gång i månaden och det är valfritt om du vill delta vid ett tillfälle eller vid flera. Det kommer att vara nya skrivövningar vid varje tillfälle så pröva gärna flera gånger för att komma in i tekniken att skriva med hjärtat istället för hjärnan ❤︎

Hoppas vi ses!

Ett år vid din sida

Ett år har gått.

I början möte du aldrig min blick,

du hade inga svar på mina frågor,

och du satt alltid längst fram i fåtöljen som om du var redo att springa därifrån.

Ett år senare möter du min blick,

du ställer frågorna,

och vi har börjat vänja oss vid tanken att vi kanske inte ses mer.

Att få vara med på din resa har många gånger väckt tårar i mina ögon.

Älskade ungdom.

Att ha varit en del av ditt liv om så bara för ett år gör mig rörd och tacksam.

Jag kommer alltid minnas den tysta, rädda pojken som kom in i mitt rum med flackande blick,

men mest av allt kommer jag minnas den stolta, starka, leende tonåringen som gick där ifrån ❤︎

Det är jobbigt att prata

Det är jobbigt att prata

Det är jobbigt att prata

Det är jobbigt att prata, säger rösten i andra änden av luren.

Jag tror att jag skrattade till, fast på ett mjukt sätt, och jag kan nästan höra att du också ler.

Ja dom brukar säga det, svarar jag, fortfarande med ett leende på läpparna.

Vi har inte pratat i många minuter men ändå fångar jag upp känslan att det lättaste sättet att få dig trygg är just genom skratt.

När du väl kommer till min mottagning ser jag dig genom fönstret.

Du trampar runt utanför, går fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Jag uppfattar det som att du väntar in klockan, din tid, men också att du är nevös.

När du väl ringer på klockan blir jag lättad för JAG vet att tryggheten kommer att landa i dig så fort du får sätta dig i min stol, och snart vet du det också.

Väl där pratar du som om du aldrig varit rädd och när jag frågar dig om du vill boka en ny tid så säger du ja utan att tveka.

Var det jobbigt att prata, frågar jag med ett leende när du är på väg att gå.

Du vänder dig i dörren och ler tillbaks.

Jag tolkar det som ett nej.

När man inte är van med terapeutiskasamtal tror man ofta att det ska kännas svårt eller jobbigt att prata, men sanningen är att det flesta upplever det precis tvärtom ❤︎